Hygiena na prvním místě
Restaurace a další gastro podniky fungující v potravinářském průmyslu musí dodržovat přísné zdravotní normy a hygienické předpisy. Přijímání obalů zvenčí totiž často znamená zvýšené riziko kontaminace jídla. Proč? Podnik jednoduše neví, jak byl daný obal umytý, osušený nebo utřený, skladovaný, ani jak na tom byla s čistotou taška nebo batoh, ve kterém jste ho přinesli. REkrabička je ovšem součástí interního provozu stejně jako talíře. Díky tomu má podnik jistotu jejího pečlivého umytí i správného uskladnění. Těmito pravidly se tedy podnik především snaží chránit zdraví svých strávníků.
Zatížení interního provozu
Pokud by podnik chtěl při přijímání obalů zvenčí dodržovat nastavené předpisy a regulace od místních hygienických úřadů, musel by v rámci svého provozu splnit určité podmínky.
Mezi ně například patří:
- Oddělený výdejní prostor - Tedy samostatný pult nebo okénko pro přijímání obalů zvenčí. Provozovatel musí mít jednoduše nastavené takové podmínky, aby nemohlo dojít ke “křížení” prostor a povrchů, na kterých byl položený přinesený obal zvenčí s potravinářskými surovinami, stejně jako s hotovými pokrmy a nápoji.
- Hygienické postupy - Pravidelné čištění a dezinfekce přijímacího místa, nádobí i příslušného vybavení, které přichází do kontaktu s obaly zvenčí.
V obou těchto případech se tedy jedná o kroky “navíc” k běžnému provozu, které jsou prostorově, časově i personálně náročné.
Moje krabička je čistá!
Možná namítnete, že doma přece své nádobí i vlastní krabičky pečlivě umýváte. Ať už ve dřezu nebo v myčce, pak je hezky utřete utěrkou a jednoduše donesete do restaurace. Jenže právě kuchyňské houbičky a utěrky mohou být, a často jsou, zdrojem bakterií a dalších mikroorganismů. Na základě několika studií bylo zjištěno, že v houbičkách se může vyskytovat Escherichia coli či Salmonella, kterým se v teplém a vlhkém prostředí skvěle daří. Kuchyňské utěrky mohou zase obsahovat Staphylococcus aureus, Enterococcus spp. a další patogenní bakterie. Z obou těchto často používaných předmětů se bakterie snadno přenesou na nádobí, a tím pádem lehce způsobí kontaminaci potravin, což může vést k nepříjemným otravám a infekcím.
Podnik jednoduše nemůže vědět, jestli je váš obal dobře umytý. A čistě mezi námi - věřili byste perfektní čistotě obalu, který si z domu přinese někdo cizí? Nechali byste si do něj bez obav zabalit své jídlo? A jak by se vám asi líbila představa, že se nepříliš čistý obal dostane k výdeji jídla pro všechny?
TIP
V zájmu zdraví je tedy dobré houbičky po každém jejich použití důkladně umýt v teplé vodě a nechat pořádně uschnout. Kuchyňské utěrky pak často měňte (alespoň 1 týdně) a perte je na vyšší teplotu. Po vyprání je také důležité utěrky nechat zcela proschnout a ideálně také vyžehlit.
Jste zvyklí houbičky či utěrky používat také na utírání pracovní desky nebo kuchyňského stolu? Pak používejte raději vždy dvě - jeden kus na umývání nádobí a druhý na utírání povrchů.
Rychlost a efektivita provozu
Každý podnik má nastavené své vlastní interní systémy a procesy, které jsou optimalizovány pro přípravu, balení a vydávání jídla. Všechno musí zkrátka šlapat jako na drátkách, a to především v době obědových špiček, kdy se personál restaurace nebo jídelny doslova nezastaví. Přijímání různých obalů od hostů může tento systém zkomplikovat a zpomalit.
- Efektivita přípravy jídla: REkrabičky byly navrženy tak, aby do nich bylo možné snadno a rychle připravit jídlo a zachovat jeho kvalitu i teplotu. Díky tomu personál může pracovat efektivněji a zajistit plynulý tok práce v kuchyni.
- Organizace skladování: Naše krabičky jsou skvěle skladné a nezabírají příliš místa. Díky umožňují lepší organizaci prostoru i chodu kuchyně.
- Rychlost obsluhy: Podniky často kladou důraz na rychlost obsluhy a rychlé vydávání jídel hostům. REkrabičky umožňují personálu připravit jídlo, rychle ho zabalit a předat zákazníkům.
“V naší jídelně jsme před REkrabičkou měli jídlonosiče různých velikostí i druhů. Mnohé z nich nebyly určené pro mytí v myčce a hrozilo jejich poškození. Musely se přemývat i na vícekrát, což zabralo spoustu času. Jejich následné ukládání bylo navíc nepraktické, špatně se s nimi manipulovalo, a to v provozu způsobovalo další zdržení. Potom jsem v televizi uviděla REkrabičku a rozhodla se, že ji u nás vyzkoušíme,” Marta Ducháčková, vedoucí školní jídelny MŠ a ZŠ Študlov.
REkrabičky jsou zkrátka jen jedny a v podniku už ví, jak s nimi pracovat a servírovat do ních jídlo. Pokud si každý donese svou vlastní krabičku, přičemž je každá jiná, dochází tak ke komplikaci balení jídlo a celkové plynulosti provozu. A v případě, že se navíc sejde více lidí s vlastnímí krabičkami, musí se hlídat, kdo si kterou donesl, co do ní zabalit atd. S REkrabičkami je to jedno.
Estetika a gastro zážitek
Gastro provozy často kladou důraz také na odpovídající prezentaci svého jídla a celkový zážitek hostů. Což některé z externích obalů jednoduše neumožňují. Do REkrabičky se jídlo ovšem velmi dobře servíruje, lépe v ní vypadá, pohodlněji se z ní jí, a navíc vydrží také déle čerstvé a teplé.
“V REkrabičce můžeme do jídel vkládat naše fermentované věci, různé zeleninové prachy, vlastně cokoliv. Vše drží pohromadě, jídlo se nerozjede do stran, takže mnohem lépe vypadá a nás to také mnohem více baví,” Pavel Drdel, šéfkuchař a spolumajitel podniku Sůl a Řepa
Je důležité si uvědomit, že přístup jednotlivých podniků může být různý a některé z nich mohou být flexibilnější a otevřenější vůči přijímání vlastních obalů od hostů - svá interné pravidla si zkrátka každý provoz nastavuje sám. Nicméně, výše uvedené důvody vysvětlují obecné tendence v gastro průmyslu, proč je preferováno při servírování a podávání jídla používání REkrabiček. Pokud vaši krabičku odmítnou, mají proto své dobré důvody.