REkrabička a REkelímek
Zpět na články

Jak prezentovat podnik na sociálních sítích

Tipy
Bára Kocmánková

Sociální sítě zásadně ovlivnily způsob komunikace mezi lidmi, a to zvlášť v posledních letech v důsledku pandemie. To mělo samozřejmě přímý dopad také na komunikaci firem směrem k zákazníkům. U restaurací to platí obzvlášť, proto byste se měli na sociálních sítích zaměřit především na:

  • Pravidelnou komunikaci se zákazníky - Reakce na dotazy, hodnocení, podněty.
  • Vizuální prezentaci vašich jídel, prostor, personálu - Pravidelně ukazujte svou denní, týdenní i sezónní nabídku. Důležité je také ukázat prostory, do kterých se hosté mohou těšit, stejně jako příjemnou obsluhu, která jim poskytne odpovídající servis.

Informování o speciálních akcích, novinkách a službách - Změnili jste otevírací dobu? Je tu státní svátek a vy budete mít otevřeno/zavřeno? Chystáte obměnu vašeho menu? Zařadili jste do provozu novinku v podobě znovupoužitelných vratných obalů na jídlo a pití s sebou? O všech těchto věcech by vaši hosté měli vědět.

Zdroj: Canva gallery

Jak prezentovat podnik na Instagramu

Síla publika a počet aktivních uživatelů na Instagramu zažívá pravidelný meziroční nárůst. A s tím také možnost zde adekvátně prezentovat vaši restauraci, kavárnu nebo bistro. Hlavní roli na Instagramu hraje vizualita, ať už ve formě fotek, nebo stále úspěšnějších videí. Proto je právě tato sociální síť vhodným doplňkem k vašim webovým stránkám, kterým může sekundovat ve formě “aktuální fotogalerie”. 

K dalším důležitým aspektům instagramového profilu patří:

  • Dobře vyplněné bio a používání #.
  • Nastavení účtu - Firemní = získáte přístup k analytickým poznatkům a spektru dat.
  • Celkové estetické uchopení - Pokud bude profil působit příjemným a uceleným vizuálním dojmem, budou na něm hezké fotografie a videa, návštěvník na něm pravděpodobně zůstane déle a nechá se nalákat k návštěvě vašeho podniku.

Pokud jste se u publikování na Instagramu “zasekli” u tvorby fotek a videí, protože v tomhle směru nejste profíci, jděte na to postupně. A postupně se také v tomhle směru zdokonalujte. 

Pro focení a natáčení používejte smartphone, a k editaci použijte možnosti, které jsou přímo v telefonu. Postupně zapojte další užitečné online nástroje a editory, kterých je dnes k dispozici celá řada.

Přehnané použití filtrů (Zdroj: Canva gallery)
Špatné oříznutí fotky (Zdroj: Canva gallery)
Příliš mnoho textu v postu (Zdroj: Canva gallery)

Zdroj: Canva gallery (1. Přehnané použití filtrů; 2. Špatné ořiznutí fotky; 3. Příliš mnoho textu v instagramovém postu

Na co si dát pozor

Aby vám to šlo o něco lépe, připravili jsme si pro vás soupis základních chyb, kterým je dobré se vyvarovat:

  • Špatný formát. Jednou z nejčastějších chyb je nerespektování formátu “na čtverec”. Pokud publikujete na Instagramu fotku, která bude na výšku, na šířku, v základním náhledu vám ji systém ořízne. Stejně tak pamatujte, že pro stories a videa budete potřebovat materiál na výšku.
  • Příliš mnoho textu. Další častou chybou je publikování menu, nebo letáků ve formě postu. Nějaký ten text je v pořádku, ale rozhodně by neměl být použitý ve velké míře. Poměrně dost to ubere vizuální stránce a text bude navíc špatně čitelný. Když už potřebujete publikovat sdělení, které je primárně textové, jděte do formy carouselu (max. 10 za sebou řazených fotografií), případně text doplňte do postu. U stories a reels už máte mnohem víc možností k vyhrání si a prodání infa tou správnou formou.
  • Základní fotografické / video chyby. Tím myšleno fotky / záběry rozmazané, příliš tmavé, příliš “přepálené”, špatně oříznuté, případně se spoustou rušivých elementů. Když například fotíte / natáčíte jídlo na talíři (klasický pohled shora), dbejte na to, aby ho kus nechyběl. Případně jestli je jídlo na stole, na pultu atp., dejte z okolí pryč všechny věci, které by zbytečně ubíraly pozornost (letáčky, ubrousky, příbory…).
  • Přehnaná editace - Filtry jsou dobrá věc, ale všeho moc škodí. Proto se vyhněte jejich přehnanému používání, například ohledně barevnosti, či tónování do teplých či studených odstínů. U editace se tedy změřte spíš na odpovídající ořez materiálů, a práci se světlem tak, abyste v dobrém podpořili finální výsledek.
  • Příliš rychlá videa - Dynamický střih a zajímavé záběry jsou důležité. Každopádně je třeba dát si pozor na to, aby výsledek nebyl až příliš rychlý a nepůsobil jako “stroboskop”. Sledující musí mít čas a prostor sdělení zavnímat a stihnout vidět to, co má.

Inspirace

Mezi našimi partnerskými podniky je hned několik, u kterých se můžete ohledně správně uchopené komunikace na Instagramu inspirovat:

Wevar

Zdroj: Instagramový profil Wevar

Zdroj: Instagramový profil Dulák Košická

Zdroj: Instagramový profil Perfect Canteen

Jak prezentovat podnik na Facebooku

I když Facebook poněkud ztrácí na své síle, kterou míval v posledních letech, ani na něj byste neměli zapomínat. Stále je pro určitou skupinu zákazníků zdrojem, na kterém se pohybují a vyhledávají informace. 

Na Facebookové stránce je důležité mít uvedené tyto informace:

  • Lokalitu, tedy přesnou adresu vašeho podniku.
  • Kontaktní informace.
  • Webové stránky. Pozn. na těch také nezapomeňte na sociální sítě uvést odkaz. Ať už formou ikon, nebo v případě Instagramu formou Insta feedu.
  • Otevírací dobu. Pokud se bude otevírací doba oproti té běžné lišit (např. kvůli státním svátkům, sezónímu provozu), vždy tuto informaci jasně a srozumitelně komunikujte. 

Poměrně dominantní prostor má na facebookové stránce titulní fotka, která by měla odrážet vaši aktuální nabídku a prezentovat adekvátně váš podnik.

Velkou sílu pak mají na Facebooku skupiny. Do těch je určitě dobré se na lokální úrovni zapojit (podat žádost o přijetí do skupiny pro svůj fyzický profil) a informovat o novinkách ve vašem podniku. Důležité je ovšem “nespamovat” a sdílet zde hodnotný obsah, jinak vám nejspíš bude hrozit vykázání ze skupiny, či zablokování.

7 užitečných tipů pro publikování na sociálních sítích

  1. Ukažte pohled do zákulisí. Kromě prezentování jídla vaše sledující zaujme i obsah, který bude ukazovat přípravu jídla a jeho servírování.
  2. Ucelená komunikace. Všechny vaše výstupy by měly být “na jedné vlně”. Rozmyslete si, zda svým zákazníkům chcete tykat, nebo vykat. I v jakém tónu budete mluvit - seriózně, hravě, přátelsky, lidově?
  3. Reagujte na recenze i komentáře. Pokud dostanete pozitivní hodnocení, poděkujte za něj a vyzvěte hosta k další návštěvě. Jestli dostanete negativní hodnocení, berte ho jako podnět ke zlepšení a nebojte se na něj reagovat. A stejně tak se nebojte přiznat nějaký svůj nedostatek nebo pochybení. Právě negativní recenze jsou skvělou cestou ke zlepšení podnikání a k tomu, abyste z nespokojeného hosta udělali svého příznivce.
  4. Podpořte vznik obsah vytvářený sledujícími / fanoušky stránky. Dejte lidem na sociálních sítí podnět k tomu, aby vás ve svém obsahu označili. A vy do můžete hezky sdílet zase u sebe. Budete tak mít fotky a videa ke sdílení, a navíc ukážete máte kolem svého podniku podporující příznivce, kteří vám rádi dají prostor na svém osobním profilu. 
  5. Ukažte svůj personál. Vašemu podniku tak dáte tvář a představíte příjemnou atmosféru, která v něm panuje.
  6. Komunikujte se sledujícími / fanoušky. Ptejte se jich na názor, rady, zkušenosti. Hledejte jednoduše cesty, jak s nimi navázat dialog.
  7. Představte své partnery. Kupujete suroviny od lokálních prodejců? Pořídili jste do svého podniku nový nábytek, nebo obaly na jídlo? Řekněte o tom sledujícím a nezapomeňte svého partnera označit.

Možností a cest k uchopení komunikace na sociálních sítích je celá řada, stejně jako trendů, které jimi hýbou. Vždy zkrátka záleží na daném podniku, dané značce a celé řadě dalších faktorů. Stejně tak se dá sáhodlouze mluvit o odpovídající strategii, nastavení kampaní atd. Hlavní je - nebát se toho a být na sociálních sítích pravidelně aktivní a také sledovat, na co právě vaši zákaznícii a sledující reagují nejlépe.